Przejdź do głównej zawartości

 

SKOT – a Polish-Czechoslovak armoured personnel carrier

     SKOT (Czech Střední Kolový Obrněný Transportér) was a wheeled armoured personnel carrier of Polish-Czechoslovak production in the 8×8 configuration. In service in The Polish Army since 1964. There were a 2,500 units produced. The design became the basis for specialized versions, including: engineering, technical support, mobile ambulance and command vehicle. In the original version build in 1961, the SKOT was unarmed. The armament was implemented in the next development version. The next SKOT-1A model was armed with MG in an open shooting position, covered only with a protective shield. SKOT-2A version had a new full close turret with a MG taken from the Soviet BTR-60 transporter. In the course of further modernization, the designers of the Military University of Technology created a new type of turret with an increased account of the GWM lift, the resulting version was designated SKOT-2AP. Technical data of the SKOT-2A/ 2AP: crew – 2 + 16/10 people, weight –12.3 tons; engine – 180 hp; speed –95 km/h on the road, 8-9 km/h in water; armament –14.5 mm KPWT and the 7.62 mm PKT MG.

fot. domena publiczna

Source:  T. Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego, Warszawa 2014, s. 457-471; J. Magnuski, Wozy bojowe LWP 1943-1983, Warszawa 1985, pp. 242-248.

Autor: Kamil Anduła

Komentarze

  1. Kurtki taktyczne reprezentują połączenie nowoczesnej technologii z militarnym stylem, zapewniając ochronę przed trudnymi warunkami atmosferycznymi oraz zwiększoną funkcjonalność. Te kurtki są projektowane z myślą o osobach, które potrzebują niezawodnej odzieży na zewnątrz, oferując takie funkcje jak wodoodporność, oddychalność i liczne kieszenie. Dostępne w różnych stylach i kolorach, kurtki taktyczne są idealnym wyborem dla osób ceniących sobie aktywność na świeżym powietrzu, bez względu na warunki pogodowe.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Kamil Anduła Refleksje nad narodowym charakterem 1. Warszawskiej Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte w 73 rocznicę walk na Pomorzu Gdańskim W marcu 2018 r. minie 73 rocznica ciężkich walk prowadzonych przez Armię Czerwoną na Pomorzu, efektem których było „wyzwolenie” Trójmiasta. W okresie PRL regularnie oddawano hołd żołnierzom sowieckim poległym na Pomorzu Gdańskim. Kolejne rocznice celebrowano tym chętniej, że w walkach o Wejherowo, Gdynię i Gdańsk uczestniczyli polscy żołnierze. Tajemnicą pozostawała wstydliwa prawda o narodowościowym charakterze „polskiej” brygady pancernej. 1. Warszawska Brygada Pancerna im. Bohaterów Westerplatte (1. BPanc) została sformowana 19 sierpnia 1943 r. na terenie ZSRS, jako pierwszy samodzielny oddział tzw. ludowego Wojska Polskiego (LWP). Od samego początku istnienia jednostki największa bolączką był brak specjalistów broni pancernej. Polscy oficerowie, którzy przed wojną służyli w wojskach pancernych zostali wymordowani w Kat...
Kamil Anduła Przyczynek do studiów nad warunkami socjalno-bytowymi w garnizonach Ludowego Wojska Polskiego w latach 1944-1945 i dziejami 1. Szkolonej Dywizji Piechoty Przekroczenie przez Armię Czerwoną tzw. linii Curzona – ustanowionej na konferencji w Jałcie jako wschodnia granica Polski – stało się asumptem do dalszej rozbudowy Polskich Sił Zbrojnych sformowanych w ZSRS. 21 lipca 1944 r. Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego wydał dekret z mocą ustawy o przejęciu zwierzchnictwa nad Armią Polską w ZSRR i o scaleniu Armii Ludowej i Armii Polskiej w ZSRS w jednolite Wojsko Polskie [1] . Jednoczenie na terenach Polski opanowanych przez Armię Czerwoną rozpoczęła się mobilizacji Polaków do nowo tworzonych jednostek. Zgodnie z przyjętym planem rozbudowy tzw. ludowego Wojska Polskiego (LWP) [2] utworzono dwie nowe armie ogólnowojskowe (2. i 3. Armia LWP) i szereg jednostek Odwodu Naczelnego Dowództwa LWP, kwatermistrzowskich i zabezpieczenia. Plan rozbudowy LWP powstał w Sztabie Gener...
  PTG - amphibious transport vehicle of The Polish People's Army .         PTG ( pływający transporter gąsienicowy ) K-61 – amphibious transport vehicle build in Soviet Union at the end of 40’. In service since 1950. Since mid-50’ in service in armoured and engineering forces of   The Polish People's Army. The vehicle could take 40 soldiers with weapons on board. Most often used for the transport of 85- 100- 152- mm guns, trucks, supplies or other stuff. Technical data: crew – 2 people; weight – 9.5 tons; engine – 135 hp; speed on the road – 36 km/h, in water –10 km/h; payload – 3 tons on the ground or 5 tons in water. fot. http://opisybroni.pl/k-61-ptg/ Source:   T. Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego , Warszawa 2014, p. 503-506; J. Magnuski, Wozy bojowe LWP 1943-1983 , Warszawa 1985, p. 332.   Autor: Kamil Anduła