Przejdź do głównej zawartości

 

Pułkownik Czesław Podgórski – historyk w mundurze

 

 

 

Podgórski Czesław, ur. 30 V 1923 r. w m. Przemieście Lubelskie, zm 14 I 1999 r. w Warszawie, W czasie niemiecki okupacji robotnik w Zamościu. Od 25 VII do 27 VIII 1944 r. funkcjonariusz MO. Członek PPR, następnie PZPR. Do LWP powołany z urzędu. Od 28 VIII 1944 do 25 IV 1945 r. podchorąży 1. Szkoły Podchorążych Artylerii w Chełmie. Od 25 IV 1945 do 7 VII 1945 r. zastępca dowódcy baterii ds. polityczno-wychowawczych 31. pułku artylerii przeciwpancernej 11. Brygady Artylerii Przeciwpancernej, a od 7 VII 1945 do 10 IV 1946 r. na tym samym stanowisku w 41. pułku artylerii lekkiej 12. DP. Od 1 V 1946 do 4 VI 1946 r. na kursie doszkalającym oficerów polityczno-wychowawczych. Od 4 VI 1946 do 1 I 1948 r. słuchacz Wyższej Szkoły Oficerów Polityczno-Wychowawczych w Rembertowie. Od 1 I 1948 do 15 IX 1950 r. starszy instruktor w Oddziale IV GZPW (od 1 IV 1950 r. w GZP). Od 15 IX 1950 do 4 X 1951 r. zastępca komendanta ds. politycznych Oficerskiej Szkoły Piechoty nr 2 w Jeleniej Górze. Od 5 X 1951 do 31 I 1953 r. słuchacz Akademii Politycznej im. Lenina w ZSRS. Od 1 II 1953 do 6 V 1957 r. starszy wykładowca Katedry Marksizmu-Leninizmu Wojskowej Akademii Politycznej im. Feliksa Dzierżyńskiego (WAP). Zdjęty z tego stanowiska ze względu na niskie kwalifikacje i brak doświadczenia dydaktycznego. W latach 1954–1957 ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Od 5 V 1957 do 30 VII 1958 r. słuchacz Wojskowej Akademii Politycznej. Od 30 VII 1958 r. do 27 IV 1959 r. w dyspozycji Zarządu Politycznego Warszawskiego Okręgu Wojskowego, a następnie Departamentu Kadr MON. Od 27 IV 1959 r. starzy pomocnik kierownika Zakładu I Historii LWP w WIH. 7 X 1968 r. awansowany do stopnia pułkownika. Od 20 X 1970 do 17 VI 1978 r. adiunkt WIH. Nie zdołał ukończyć pisanej rozprawy doktorskiej poświęconej dziejom PSZ w ZSRS. Krytykowany przez przełożonych za brak kwalifikacji naukowych i postępów w pracy badawczej. Chętnie pisał prace popularnonaukowe, artykuły kompilacyjne i publicystyczne. 17 VI 1978 r. zwolniony ze służby i przeniesiony w stan spoczynku. Odznaczony m.in.: Srebrnym (1946 r.) i Złotym (1963 r.) Krzyżem Zasługi, Medalem „Zwycięstwa i Wolności 1945 r.” (1945 r.), Medalem „Za Udział w Walkach o Berlin” (1968 r.), Złotym (1968 r.), Srebrnym (1954 r.) Brązowym (1951 r.) Medalem „Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny”, Srebrnym Medalem „Za Zasługi dla Obronności Kraju” (1967 r.).

 

Źródło: WBH-CAW, TAP 1679/84/574.

 

Autor: Kamil Anduła

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kamil Anduła Refleksje nad narodowym charakterem 1. Warszawskiej Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte w 73 rocznicę walk na Pomorzu Gdańskim W marcu 2018 r. minie 73 rocznica ciężkich walk prowadzonych przez Armię Czerwoną na Pomorzu, efektem których było „wyzwolenie” Trójmiasta. W okresie PRL regularnie oddawano hołd żołnierzom sowieckim poległym na Pomorzu Gdańskim. Kolejne rocznice celebrowano tym chętniej, że w walkach o Wejherowo, Gdynię i Gdańsk uczestniczyli polscy żołnierze. Tajemnicą pozostawała wstydliwa prawda o narodowościowym charakterze „polskiej” brygady pancernej. 1. Warszawska Brygada Pancerna im. Bohaterów Westerplatte (1. BPanc) została sformowana 19 sierpnia 1943 r. na terenie ZSRS, jako pierwszy samodzielny oddział tzw. ludowego Wojska Polskiego (LWP). Od samego początku istnienia jednostki największa bolączką był brak specjalistów broni pancernej. Polscy oficerowie, którzy przed wojną służyli w wojskach pancernych zostali wymordowani w Kat...
  PTG - amphibious transport vehicle of The Polish People's Army .         PTG ( pływający transporter gąsienicowy ) K-61 – amphibious transport vehicle build in Soviet Union at the end of 40’. In service since 1950. Since mid-50’ in service in armoured and engineering forces of   The Polish People's Army. The vehicle could take 40 soldiers with weapons on board. Most often used for the transport of 85- 100- 152- mm guns, trucks, supplies or other stuff. Technical data: crew – 2 people; weight – 9.5 tons; engine – 135 hp; speed on the road – 36 km/h, in water –10 km/h; payload – 3 tons on the ground or 5 tons in water. fot. http://opisybroni.pl/k-61-ptg/ Source:   T. Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego , Warszawa 2014, p. 503-506; J. Magnuski, Wozy bojowe LWP 1943-1983 , Warszawa 1985, p. 332.   Autor: Kamil Anduła
Kamil Anduła Przyczynek do studiów nad warunkami socjalno-bytowymi w garnizonach Ludowego Wojska Polskiego w latach 1944-1945 i dziejami 1. Szkolonej Dywizji Piechoty Przekroczenie przez Armię Czerwoną tzw. linii Curzona – ustanowionej na konferencji w Jałcie jako wschodnia granica Polski – stało się asumptem do dalszej rozbudowy Polskich Sił Zbrojnych sformowanych w ZSRS. 21 lipca 1944 r. Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego wydał dekret z mocą ustawy o przejęciu zwierzchnictwa nad Armią Polską w ZSRR i o scaleniu Armii Ludowej i Armii Polskiej w ZSRS w jednolite Wojsko Polskie [1] . Jednoczenie na terenach Polski opanowanych przez Armię Czerwoną rozpoczęła się mobilizacji Polaków do nowo tworzonych jednostek. Zgodnie z przyjętym planem rozbudowy tzw. ludowego Wojska Polskiego (LWP) [2] utworzono dwie nowe armie ogólnowojskowe (2. i 3. Armia LWP) i szereg jednostek Odwodu Naczelnego Dowództwa LWP, kwatermistrzowskich i zabezpieczenia. Plan rozbudowy LWP powstał w Sztabie Gener...