Przejdź do głównej zawartości

 

A long-range unit-control K-4 – in service of The Polish People's Army.

 

    K-4 was a long-range radio unit-control, consisted of ultra-short-wave radiotelephony and radio equipment, as well as a telephone and a telegraph. The unit was mounted on the chassis of  a polish build STAR-66 truck. The unit carried the radiotelephony and radio communication with other units-controls the same type or with the units having the same equipment. The K-4 could work in move as well as stationary. The K-4 systems were used by The Polish People’s Army in the headquarters of the division at the command points. Were also used as an auxiliary unit in the commands of the army and fronts. Technical data: Radio range – 40 km stationary or 10 km in move.

Source:  WBH-CAW, 04884, Instrukcja łączności. Centrala radiowa dalekosiężna K-4, 1966.

Autor: Kamil Anduła

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kamil Anduła Refleksje nad narodowym charakterem 1. Warszawskiej Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte w 73 rocznicę walk na Pomorzu Gdańskim W marcu 2018 r. minie 73 rocznica ciężkich walk prowadzonych przez Armię Czerwoną na Pomorzu, efektem których było „wyzwolenie” Trójmiasta. W okresie PRL regularnie oddawano hołd żołnierzom sowieckim poległym na Pomorzu Gdańskim. Kolejne rocznice celebrowano tym chętniej, że w walkach o Wejherowo, Gdynię i Gdańsk uczestniczyli polscy żołnierze. Tajemnicą pozostawała wstydliwa prawda o narodowościowym charakterze „polskiej” brygady pancernej. 1. Warszawska Brygada Pancerna im. Bohaterów Westerplatte (1. BPanc) została sformowana 19 sierpnia 1943 r. na terenie ZSRS, jako pierwszy samodzielny oddział tzw. ludowego Wojska Polskiego (LWP). Od samego początku istnienia jednostki największa bolączką był brak specjalistów broni pancernej. Polscy oficerowie, którzy przed wojną służyli w wojskach pancernych zostali wymordowani w Kat...
  PTG - amphibious transport vehicle of The Polish People's Army .         PTG ( pływający transporter gąsienicowy ) K-61 – amphibious transport vehicle build in Soviet Union at the end of 40’. In service since 1950. Since mid-50’ in service in armoured and engineering forces of   The Polish People's Army. The vehicle could take 40 soldiers with weapons on board. Most often used for the transport of 85- 100- 152- mm guns, trucks, supplies or other stuff. Technical data: crew – 2 people; weight – 9.5 tons; engine – 135 hp; speed on the road – 36 km/h, in water –10 km/h; payload – 3 tons on the ground or 5 tons in water. fot. http://opisybroni.pl/k-61-ptg/ Source:   T. Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego , Warszawa 2014, p. 503-506; J. Magnuski, Wozy bojowe LWP 1943-1983 , Warszawa 1985, p. 332.   Autor: Kamil Anduła
Kamil Anduła Przyczynek do studiów nad warunkami socjalno-bytowymi w garnizonach Ludowego Wojska Polskiego w latach 1944-1945 i dziejami 1. Szkolonej Dywizji Piechoty Przekroczenie przez Armię Czerwoną tzw. linii Curzona – ustanowionej na konferencji w Jałcie jako wschodnia granica Polski – stało się asumptem do dalszej rozbudowy Polskich Sił Zbrojnych sformowanych w ZSRS. 21 lipca 1944 r. Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego wydał dekret z mocą ustawy o przejęciu zwierzchnictwa nad Armią Polską w ZSRR i o scaleniu Armii Ludowej i Armii Polskiej w ZSRS w jednolite Wojsko Polskie [1] . Jednoczenie na terenach Polski opanowanych przez Armię Czerwoną rozpoczęła się mobilizacji Polaków do nowo tworzonych jednostek. Zgodnie z przyjętym planem rozbudowy tzw. ludowego Wojska Polskiego (LWP) [2] utworzono dwie nowe armie ogólnowojskowe (2. i 3. Armia LWP) i szereg jednostek Odwodu Naczelnego Dowództwa LWP, kwatermistrzowskich i zabezpieczenia. Plan rozbudowy LWP powstał w Sztabie Gener...