Przejdź do głównej zawartości


Kamil Anduła (Toruń)


Witalis Martanus - a commander of 1st School Infantry Division (A short biography of polish and soviet general)




    Witalis Martanus was born on April 27, 1896 in Żabłówek, in The Ashmyany County, in The Vilnius Governorate, in a Polish family. In 1913 he graduated in the city school in Dwińsk. From 1915, he served in The Imperial Russian Army in a Praporshchik rank. He fought at the First World War on the eastern front. During the fights he was wounded four times and concussed four times. In 1916 he graduated in an officer's school[1].

In 1918 he joined the Red Army in mobilization point in city Luga. He served in several soviet units at West-, East- and Turkestan front. In Polish-Soviet war in 1920 he a commander of 528th Rifle Regiment. He was wounded in one of the battles against Polish army. In 1922 he was decorated with The Order of the Red Banner[2]. After the war he was stay in army, and graduated in the one of the soviet military academy. He was lives in Tashkent. Whit his ex-wife Vera Vladimirovna he have a son  Rurik Vitalievich (born in 1927)[3].

    After German invasion Martanus fought at the front in rank of colonel and was three times wounded and twice injured. In February he was he was appointed as head of  Machine-Gun and Mortar School in Arzamas. In February 1944 he was decorated with The Order of the Red Star[4].

    On May 25, 1944, he was sent to serve in the Polish Army in the USSR. Few days later, on June 3, 1944, he was promoted to Major General rank. On June 12, 1944, he was appointed the commandant of the Army Training Center in Ryazan. In the middle of 1944 the Army Training Center in Ryazan was transformed into Polish Officer's School and located in Rembertów. Since April 30 to August 28, 1945 he commanded the 1st School Infantry Division in Skierniewice. In May 11, 1945 he was decorated Order of Polonia Restituta. After the war he was in group of the firsts soviets officers taken back into The Soviet Union.

    After comeback to The Soviet Union he was appointed as commander of the first machine gun training course in The Higher Officer Course “Výstrel” in city Solnechnogorsk (in Moscow Oblast). He died in 1955 and was buried in Tashkent at the Botkin cemetery[5].











[1] www.1941g.wordpress.com/about/генералы-и-адмиралы-м/мартанус-виталий-николаевич1896-1955, dostęp 12.10.2018 r.
[2] Сборник лиц, награжденных орденом Красного Знамени и почетным революционным оружием, Москва 1926б s. 152.
[3] https://www.geni.com/people/Witalis-%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%83%D1%81/6000000062806176997, dostęp 12.10.2018 r.
[4] ЦАМО, Фонд 33, Опись 686043, Ед.хранения: 13, Вапрос о награждении (22.02.1944 г.), к. 158.,
[5] www.1941g.wordpress.com/about/генералы-и-адмиралы-м/мартанус-виталий-николаевич1896-1955, dostęp 12.10.2018 r.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kamil Anduła Refleksje nad narodowym charakterem 1. Warszawskiej Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte w 73 rocznicę walk na Pomorzu Gdańskim W marcu 2018 r. minie 73 rocznica ciężkich walk prowadzonych przez Armię Czerwoną na Pomorzu, efektem których było „wyzwolenie” Trójmiasta. W okresie PRL regularnie oddawano hołd żołnierzom sowieckim poległym na Pomorzu Gdańskim. Kolejne rocznice celebrowano tym chętniej, że w walkach o Wejherowo, Gdynię i Gdańsk uczestniczyli polscy żołnierze. Tajemnicą pozostawała wstydliwa prawda o narodowościowym charakterze „polskiej” brygady pancernej. 1. Warszawska Brygada Pancerna im. Bohaterów Westerplatte (1. BPanc) została sformowana 19 sierpnia 1943 r. na terenie ZSRS, jako pierwszy samodzielny oddział tzw. ludowego Wojska Polskiego (LWP). Od samego początku istnienia jednostki największa bolączką był brak specjalistów broni pancernej. Polscy oficerowie, którzy przed wojną służyli w wojskach pancernych zostali wymordowani w Kat...
  PTG - amphibious transport vehicle of The Polish People's Army .         PTG ( pływający transporter gąsienicowy ) K-61 – amphibious transport vehicle build in Soviet Union at the end of 40’. In service since 1950. Since mid-50’ in service in armoured and engineering forces of   The Polish People's Army. The vehicle could take 40 soldiers with weapons on board. Most often used for the transport of 85- 100- 152- mm guns, trucks, supplies or other stuff. Technical data: crew – 2 people; weight – 9.5 tons; engine – 135 hp; speed on the road – 36 km/h, in water –10 km/h; payload – 3 tons on the ground or 5 tons in water. fot. http://opisybroni.pl/k-61-ptg/ Source:   T. Szczerbicki, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego , Warszawa 2014, p. 503-506; J. Magnuski, Wozy bojowe LWP 1943-1983 , Warszawa 1985, p. 332.   Autor: Kamil Anduła
Kamil Anduła Przyczynek do studiów nad warunkami socjalno-bytowymi w garnizonach Ludowego Wojska Polskiego w latach 1944-1945 i dziejami 1. Szkolonej Dywizji Piechoty Przekroczenie przez Armię Czerwoną tzw. linii Curzona – ustanowionej na konferencji w Jałcie jako wschodnia granica Polski – stało się asumptem do dalszej rozbudowy Polskich Sił Zbrojnych sformowanych w ZSRS. 21 lipca 1944 r. Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego wydał dekret z mocą ustawy o przejęciu zwierzchnictwa nad Armią Polską w ZSRR i o scaleniu Armii Ludowej i Armii Polskiej w ZSRS w jednolite Wojsko Polskie [1] . Jednoczenie na terenach Polski opanowanych przez Armię Czerwoną rozpoczęła się mobilizacji Polaków do nowo tworzonych jednostek. Zgodnie z przyjętym planem rozbudowy tzw. ludowego Wojska Polskiego (LWP) [2] utworzono dwie nowe armie ogólnowojskowe (2. i 3. Armia LWP) i szereg jednostek Odwodu Naczelnego Dowództwa LWP, kwatermistrzowskich i zabezpieczenia. Plan rozbudowy LWP powstał w Sztabie Gener...